HostFact Help


HostFact Help > Hosting

Hoe upgrade of downgrade ik een hostingaccount?
Vanuit de bekijkpagina van een hostingaccount vindt u bovenaan een grote actieknop "Up- of downgraden". Deze actie kan, indien er een koppeling aanwezig is met uw server, de up-/downgrade automatisch op de server doorvoeren. Tevens kan er direct een financiele afwikkeling plaats vinden. Naar welke pakket geup-/gedowngrade kan worden, kunt u instellen.

Let op: het upgraden of downgraden is alleen mogelijk vanuit de backoffice en niet vanuit het klantenpaneel.




Voorkeursinstellingen hoe om te gaan bij een up-/downgrade
Ga in het menu naar "Instellingen" en kies vervolgens voor "Hostingaccounts" (onder "Instellingen voor diensten"). Hier vindt u een blok "Hosting up- en downgraden".

Verschil in financiële afhandeling
Er zijn 2 manieren om een up-/downgrade te verwerken:
  1. Het verschil tot het einde van de betaalde periode wordt verrekend.
  2. Er wordt direct een volledig nieuwe periode gefactureerd en het resterende deel wordt in mindering brengen.

Optie 2 zorgt voor een nieuwe contractsperiode, wat interessant kan zijn wanneer u aan particulieren levert. Na een contractsperiode heeft een particulier bij stilzwijgende verlenging het recht om maandelijks op te zeggen. Optie 2 'verlengt' dus eigenlijk de contractsperiode, doordat er een nieuwe periode gestart wordt.

Wat zijn hosting up- en downgrade groepen?
Middels deze groepen bepaalt u de keuzevrijheid naar welk product (hostingpakket) geupgrade of gedowngrade mag worden. Deze keuzevrijheid is vooral cruciaal wanneer klanten (in de toekomst) via het klantenpaneel zelf zo'n verzoek kunnen uitvoeren. In de backoffice houdt u uiteraard volledige keuzevrijheid om ook buiten de groep te up-/downgraden. Binnen een groep kunt u de volgorde van hostingpakketten bepalen. De volgorde bepaalt of er sprake is van een upgrade of een downgrade.

In de praktijk komt het vaak voor dat u maar 1 groep heeft met daarin al uw hostingproducten. Echter, maakt u onderscheid tussen hosting, bijvoorbeeld particulier en zakelijk, dan zou u 2 groepen kunnen aanmaken. In dat geval kan een klant met een zakelijk hostingpakket nooit overgaan naar een particulier hostingpakket.