De tijd dringt om over te gaan naar de SEPA incasso

De afgelopen weken ontvangen wij steeds vaker de vraag van klanten of WeFact Standard en WeFact Hosting de nieuwe SEPA automatische incasso ondersteunt die vanaf 1 februari 2014 verplicht gesteld wordt door de banken. Zoals we voor de zomer berichtten zijn beide producten al sinds juli 2013 gereed om via SEPA te incasseren. Via dit blog bericht willen we nogmaals u informeren over de overgang.

Verschil tussen de oude CLIEOP3 variant en de nieuwe SEPA variant
Veelal wordt er gedacht en zelfs vanuit de banken gecommuniceerd dat het verschil in het bestandsformaat zit. In plaats van een CLIEOP3 bestand dient er een zogenoemd XML bestand (PAIN formaat) bij de bank aangeleverd te worden. Dit klopt, echter is dit te kort door de bocht beredeneerd en dient u zich als ondernemer en incassant aan veel meer regels te houden!

Goed om daarom deze regels puntsgewijs door te nemen:

  • U kunt incasseren van bankrekeningen buiten Nederland, namelijk bij klanten uit Europa. Hiervoor krijgt u van uw bank een nieuwe. SEPA euro incasso overeenkomst en een IncassantID, uw unieke kenmerk om incasso’s uit te voeren.
  • Met iedere debiteur waarmee u een machtigingsovereenkomst aangaat spreekt u een zogenoemd machtigingskenmerk af. Dit is het kenmerk waaraan de klant (en u) de overeenkomst kan herleiden.
  • U dient vooraf de debiteur te informeren over de exacte datum wanneer het bedrag geïncasseerd wordt. Dit kan/mag in de factuur e-mail.
  • Het incasso bestand (XML, PAIN formaat) dient u voortijdig bij uw bank aan te leveren in verband met de verwerkingstijden bij de bank. Dit in tegenstelling tot de ‘vrijblijvende’ CLIEOP3 incasso wijze waarbij incasso’s vrijwel direct werden uitgevoerd.

Een unieke SEPA module van WeFact
Door deze verandering is het incasso-proces complexer geworden. Om het voor u werkbaar te houden hebben we een unieke module ontwikkeld die al het werk uit handen neemt.

Batches worden automatisch aangemaakt. Incasso facturen zullen ook weer automatisch aan de eerst mogelijke batch worden toegevoegd. WeFact zal vervolgens aangeven wanneer een batch gedownload en geïmporteerd bij uw bank moet worden.
Daarnaast zorgt WeFact dat een debiteur een machtigingskenmerk krijgt en zal in de gaten houden of de batch binnen de limieten van uw incasso contract valt.

Hulp en verdere uitleg
WeFact Standard gebruikers

WeFact Hosting gebruikers:

 

Hanteer prijzen inclusief BTW en voeg bijlagen toe aan facturen/offertes

Een steeds vaker gemiste functionaliteit die we hoorden was het kunnen invoeren van prijzen incl. BTW. Het is namelijk niet mogelijk om op basis van een exclusief BTW bedrag precies uit te komen op € 10,00 of € 35,00 incl. BTW. In de nieuwe WeFact Hosting (tussen)versie 3.2.3 bieden we hier nu wel ondersteuning voor, evenals een aantal andere interessante toevoegingen zoals het kunnen meesturen van bijlagen bij een factuur of offerte.

Hanteer prijzen inclusief BTW
U kunt instellen om binnen het volledige pakket te werken met prijzen exclusief of inclusief BTW. Deze instelling vindt u door in het menu te gaan naar “Instellingen” en vervolgens “WeFact voorkeuren”. In het tabblad “BTW” vindt u de instelling “Wilt u prijzen exclusief of inclusief BTW hanteren?”.
Bovendien kunt u per factuur of bestelformulier een afwijkende voorkeur instellen.

Stuur bijlagen mee met een factuur of offerte
Een ander veelgestelde vraag is de mogelijkheid om bijlagen mee te sturen bij een factuur of offerte. Denk hierbij aan een urenoverzicht of productbrochure. Onderaan bij het toevoegen en bewerken van een factuur of offerte vindt u de mogelijkheid om bijlagen te kiezen. Ook kunt u er voor kiezen om één of meerdere bestanden te slepen (drag & drop) naar het invoerformulier waarmee u het uploaden van de bestanden start. Alle bijlagen worden altijd meegestuurd bij het per e-mail versturen van de factuur of offerte.

Bijlage bij een factuur toevoegen

SIDN facturatieperiode instelling
Zoals eerder in een ander blog bericht gemeld zal SIDN haar facturatiebeleid vanaf 1 januari 2014 veranderen waarbij voor een deelnemer de keuze is om een domeinnaam per 1, 3 of 12 maanden te registreren. In versie 3.2.3 kunt u nu bij de registrar SIDN uw voorkeursfacturatieperiode instellen.

Binnenkort: Een gloednieuwe API (versie 2)
Al enkele maanden zijn wij druk bezig met de ontwikkeling van een geheel vernieuwde API. De huidige API (versie 1) kent een beperkt aantal functionaliteiten, waardoor klanten tijdens integraties tegen bepaalde zaken aanliepen. De nieuwe API zal dit euvel oplossen. Vrijwel alle functionaliteiten die binnen WeFact Hosting aanwezig zijn, zullen ook beschikbaar zijn als functie binnen de API. De API versie 1 zal backward compatible gehouden worden.

Indien u van plan bent om met de API aan de slag te gaan, kunt u contact met ons opnemen om binnenkort de BETA versie te ontvangen. Zo kunt u uw integraties en ideeën direct baseren op de nieuwe API!

SIDN: wijziging facturatiebeleid voor deelnemers

We ontvangen afgelopen weken veel vragen van SIDN deelnemers over de wijziging in het facturatiebeleid van SIDN en wat dit betekent voor de werking binnen WeFact Hosting. Graag informeren wij de gebruikers die SIDN deelnemer zijn hierover.

Wat wijzigt er in het facturatiebeleid bij SIDN?
Vanaf 1 januari 2014 zal SIDN niet langer alleen een facturatieperiode van 3 maanden kennen, maar zal het ook mogelijk zijn om domeinnamen per maand of per jaar vooruit te betalen. Bij het registreren of verhuizen van domeinnamen kan de gewenste facturatieperiode worden aangegeven. Huidige domeinnamen blijven standaard op 3 maanden staan, tenzij dit binnen het DRS per domeinnaam handmatig wordt gewijzigd.

Wat betekent dit voor de koppeling in WeFact Hosting?
In WeFact Hosting zal in de volgende update een algemene instelling voor de registrar SIDN komen waar u de facturatieperiode van 1 maand, 3 maanden of 1 jaar kunt kiezen. Deze instelling wordt gebruikt bij alle registraties of verhuizingen vanuit WeFact Hosting.
Het zal niet mogelijk worden om vanuit WeFact per domeinnaam een afwijkende facturatieperiode te kiezen.

Vanwege miscommunicatie met SIDN kan het zijn dat sommige klanten een ander antwoord van ons hebben ontvangen dan bovenstaande berichtgeving. Onze excuses hiervoor.

 

 

Eigen velden definiëren in WeFact Hosting

Regelmatig krijgen we vragen over het zelf kunnen definiëren van velden, om meer informatie bij een debiteur op te kunnen slaan. Vanaf WeFact Hosting (tussen)versie 3.2.2 die sinds 26 september 2013 beschikbaar is, hebben we deze mogelijkheid toegevoegd.

Wat kan ik doen met eigen velden? 
De extra velden geven u de vrijheid om meer informatie op te slaan. Denk bijvoorbeeld aan hoe een klant bij u terecht is gekomen (in het bestelformulier) of het opslaan van de geboortedatum.

De extra velden kunnen worden gebruikt bij een debiteur, domeinnaam contact en in het bestelformulier. U kunt verschillende type velden definiëren: een tekstveld, selectieveld, checkboxen, radiobuttons, datumveld of een textarea.

Alle eigen gedefinieerde velden zijn te gebruiken in e-mail – en PDF templates en zijn ook beschikbaar in de koppeling naar de registrar.

Waar te vinden binnen WeFact Hosting
Ga in het menu naar “Instellingen” en onder “WeFact voorkeuren” vindt u de menuknop
“Eigen gedefinieerde velden”.

Eigen gedefinieerde velden

Maak zelf een koppeling met je betaalprovider

Met kennis van PHP kan er een integratie ontwikkeld worden met een betaalprovider die beschikt over een API. Op deze manier kunt u uw vertrouwde betaalprovider gebruiken binnen WeFact Hosting.

Een handleiding en voorbeeld kan gevonden worden op de volgende pagina:
https://www.wefact.nl/wefact-hosting/developer/payment-provider/

Afgelopen weken is er op basis van de informatie een koppeling gerealiseerd met de betaalprovider Sisow. Meer informatie en een downloadlink vindt u op de partner pagina over Sisow: www.wefact.nl/wefact-hosting/partners/sisow/

U bent vrij om uw eigen gemaakte koppelingen te verspreiden of delen met anderen.