HostFact plugin: laat klanten online uw verwerkersovereenkomst ondertekenen

Over een paar dagen op 25 mei 2018 treedt de Algemene verordening gegevensbescherming (AVG) in werking. Iedere ondernemer zal daardoor meer met privacy bezig moeten zijn. Als webhoster krijgt u met de AVG te maken als verantwoordelijke (over uw eigen klantgegevens), maar ook als verwerker, indien uw klanten persoonsgegevens verwerken via uw webhosting of e-maildiensten.

Verwerkersovereenkomst
Als verwerker dient er een verwerkersovereenkomst tussen u en uw klanten gesloten te worden. In uw verwerkersovereenkomst neemt u specifiek op hoe u o.a. omgaat met data, hoe u omgaat met persoonlijke gegevens en handelt naar aan leiding van een datalek. Uw klanten dienen individueel akkoord te gaan met uw overeenkomst.

HostFact plugin: online ondertekenen
In plaats van dat uw klant de overeenkomst moet uitprinten, ondertekenen, scannen, terugsturen en dat u het moet archiveren is er door HostFact gebruiker Cyberfusion een plugin ontwikkeld voor het klantenpaneel van HostFact die dit proces makkelijker maakt. De plugin stelt uw klanten in staat om via het klantenpaneel akkoord te geven. De onderteken datum, tijd en IP-adres wordt als vrij veld bij de debiteur in HostFact opgeslagen.

Plugin downloaden
De plugin is vrij beschikbaar gesteld op Github door Cyberfusion: https://github.com/CyberfusionNL/HostFact-Verwerkersovereenkomst

Meer informatie over de AVG en het niet hoeven te sluiten van een verwerkersovereenkomst met HostFact B.V. leest u in een eerder blog artikel: Bent u al klaar voor de AVG/GPDR?

HostFact versie 5.0: ondersteuning PHP 7.1, openstaande facturen tabel en conceptfacturen inplannen

Vandaag is HostFact versie 5.0 beschikbaar gesteld. Deze versie transformeert het pakket van WeFact Hosting naar HostFact. Naast de zichtbare metamorfose in de backoffice, vele optimalisaties en bugfixes, zitten er ook de nodige nieuwe functionaliteiten in waar veel gebruikers naar gevraagd hebben.

Ondersteuning PHP 7.1
Met de komst van versie 5.0 is er naast de ondersteuning voor PHP 5.6, 7.0 nu ook ondersteuning voor PHP 7.1. Ondersteuning voor PHP 7.2 wordt door ons onderzocht.

Openstaande facturen tabel
U kunt in bijvoorbeeld de factuur e-mail een overzicht opnemen van alle openstaande facturen die een klant heeft. Uiteraard kunt u ook een aparte e-mail template aanmaken en die versturen. Lees hier meer over welke variabelen u kunt gebruiken.

Conceptfacturen inplannen
Een conceptfactuur die u gemaakt heeft, maar nog niet direct wilt versturen kunt u nu inplannen. U kunt de precieze datum en tijd bepalen dat de conceptfactuur automatisch door de cronjob wordt verstuurd.

Betere weergave van server fouten
Regelmatig ervaren gebruikers problemen die veroorzaakt worden door server issues. Denk hierbij aan verkeerde ionCube versie, ontbreken van PHP modules, tegen de server memory limit aanlopen en fatal errors. In versie 5.0 worden de meeste foutmeldingen afgevangen en weergegeven in plaats van een witte pagina. Dit moet u en ons helpen sneller HostFact weer feilloos te laten draaien.

Uitfasering API v1 en oude klantenpaneel
Na jaren API versie 1 en het oude klantenpaneel (map ‘/Klanten’) backward compatibel te houden is met de komst van versie 5.0 hier een einde aan gekomen. Dit betekent dat alleen API versie 2 te gebruiken is evenals het nieuwe klantenpaneel.

AVG/GPDR wetgeving
Per 25 mei 2018 is de Algemene verordening gegevensbescherming (AVG) van toepassing in de hele Europese Unie. Als webhoster krijgt u hier ook mee te maken. We hebben daarom hierover een blog artikel gemaakt, klik hier.

Andere verbeteringen zijn o.a:

  • Zoeken doorzoekt nu ook eigen velden.
  • Met de TAB-toets factuurregels doorlopen en nieuwe aanmaken.
  • Anonimiseren van gearchiveerde debiteuren.
  • Boekjaren volledig kunnen verwijderen uit de administratie.
  • E-mail encoding verbetering voor Office365.
  • UBL 2.1 ondersteuning voor online factureren.
  • Incassotypes FRST, RCUR en OOFF komen te vervallen (alles ‘RCUR’ geworden).
  • Domeinnaam case insensitive (kon o.a. bij DNS beheer voor problemen zorgen).
  • Wachtwoord reset kon een verkeerde e-mail template gebruikt worden.
  • cPanel: koppeling van XML naar JSON (XML is uitgefaseerd door cPanel).
  • Plesk 12: extra check dat client niet onterecht verwijderd wordt.
  • PowerDNS: accepteren PTR type en automatisch double quotes om TXT record.
  • Verbeteringen in Openprovider, RealtimeRegister (DNS beheer).
  • Verbeteringen in Twinfield, Exact Online, Snelstart en e-Boekhouden.

Hoe update ik naar versie 5.0 (minimaal versie 4.2 vereist)
Klik op het versienummer bovenin uw HostFact. De downloadpagina in ons klantenpaneel wordt geopend. Hier kunt u de update naar versie 5.0 downloaden. In de gedownloade ZIP vindt u een stappenplan hoe u de update kan uitvoeren.
Zit u nog niet op versie 4.2, zorg dat u dan eerst update.

Heeft u nog suggesties of ideeën, dan horen wij die graag per e-mail op info@hostfact.nl.

Bent u al klaar voor de AVG/GPDR?

Per 25 mei 2018 is de Algemene verordening gegevensbescherming (AVG) van toepassing in de hele Europese Unie. Iedere ondernemer zal daardoor meer met privacy bezig moeten zijn. Als webhoster krijgt u met de AVG te maken als verantwoordelijke (over uw eigen klantgegevens), maar ook als verwerker, indien uw klanten persoonsgegevens verwerken via uw webhosting of e-maildiensten.

Verwerker: Verwerkersovereenkomst met uw klanten
Als verwerker zult u samen met uw klant een zogenaamde verwerkersovereenkomst moeten sluiten. In een verwerkersovereenkomst legt u afspraken vast hoe de verwerking van gegevens door u gedaan wordt. Een verwerkersovereenkomst dient opmaat gemaakt worden, zodat deze precies aansluit op uw bedrijfsvoering. Schakel voor deze overeenkomst een jurist in.

Geen verwerkersovereenkomst met HostFact
Met HostFact B.V. hoeft u geen verwerkersovereenkomst af te sluiten, omdat wij geen gegevens kunnen inzien, verwerken of bewerken. HostFact is namelijk een on-premise oplossing die op uw eigen webserver geïnstalleerd en gebruikt wordt.

Verantwoordelijke: ga zorgvuldig met persoonsgegevens om
In de rol als verantwoordelijke dient u een register bij te houden van welke persoonsgegevens u verwerkt. Daarin dient u ook op te nemen welke gegevens u in HostFact opslaat. Denk hierbij aan NAW-gegevens, telefoonnummers, e-mailadressen en bankgegevens (voor o.a. automatische incasso). Zorg dat u controleert of uw HostFact voldoende beveiligd is, bekijk het help artikel met daarin de extra beveiligingsmaatregelen die u kunt treffen.

In HostFact versie 5.0 hebben we tevens enkele hulpmiddelen geïntroduceerd. Zo kunt u van gearchiveerde debiteuren de gegevens anonimiseren zodat deze uit uw administratie zijn. Daarnaast kunt u, na het aflopen van de bewaarplicht, complete boekjaren uit uw administratie verwijderen.

UPDATE
Er is een HostFact plugin beschikbaar waarmee klanten via uw klantenpaneel online een akkoord kunnen geven op uw verwerkersovereenkomst. Klik hier voor meer informatie.

HostFact, de nieuwe naam voor WeFact Hosting

WeFact heeft altijd twee producten gehad: WeFact Hosting voor de hostingbranche en het facturatiepakket WeFact Standard. Twee verschillende producten onder dezelfde naam ‘WeFact’ leverden vaak verwarring op bij huidige en nieuwe gebruikers.

Om verwarring te voorkomen gaat WeFact Hosting voortaan verder onder de nieuwe naam HostFact. Deze splitsing betekent dat HostFact B.V. per 28 maart 2018 alle activiteiten van WeFact Hosting uitvoert.

De kwaliteit, de ondersteuning en de prijs blijven zoals u gewend bent.

Wat betekent dit voor u als gebruiker?
Is HostFact een nieuwe organisatie?
Ja. HostFact is een nieuwe onderneming, maar bestaat uit dezelfde mensen.

Wat gebeurt er met mijn abonnement en prijs?
Uw abonnement blijft onveranderd. Ook de prijzen blijven onveranderd.
Voortaan ontvangt u de facturen van HostFact B.V.

Heeft dit impact op de software WeFact Hosting?
Alle functionaliteiten blijven behouden. De backoffice ondergaat een kleine metamorfose naar de stijl van HostFact. Het klantenpaneel en bestelformulier blijven onveranderd.

Nieuwe update: versie 5
In de loop van volgende week zal een nieuwe update beschikbaar worden gesteld. In deze versie zal er ondersteuning zijn voor PHP 7.1, kunnen conceptfacturen ingepland worden, kan er per e-mail een overzicht van openstaande facturen verstuurd worden, middels de tab-toets nieuwe factuurregel toevoegen en nog 50 andere verbeteringen.

Heeft u nog vragen? Stuur ons dan een e-mail info@hostfact.nl.

WeFact Hosting versie 4.2: gedeeltelijk crediteren, offerte online accepteren, 2-factor authenticatie klantenpaneel, oplevering bericht per hostingpakket en meer

Vandaag is WeFact Hosting versie 4.2 beschikbaar gesteld. We hebben hard gewerkt om een aantal veel gevraagde functionaliteiten te realiseren die we eerder in ons andere product WeFact Standard beschikbaar hadden gesteld. We hebben daarnaast nieuwe functionaliteiten toegevoegd en vele integraties verder verbeterd.

Gedeeltelijk crediteren
Voorheen was het alleen mogelijk om in één handeling de gehele factuur te crediteren. Een gedeelte crediteren betekende dat u zelf handmatig een creditfactuur moest aanmaken. Met deze update is het mogelijk om een factuur wel gedeeltelijk te crediteren. Wanneer u op de factuur bekijkpagina op de knop “(Gedeeltelijk) crediteren” klikt kunt u kiezen om de gehele factuur of enkele factuurregels te crediteren.

Offerte online accepteren link
Het is mogelijk om in de offerte e-mail een online accepteerlink op te nemen. De klant hoeft niet meer in te loggen in het klantenpaneel, maar kan via de link de offerte ondertekenen. Lees hier meer over het online accepteren en hoe u dit verwerkt in de offerte e-mail.

2-stap authenticatie klantenpaneel
Security wordt steeds belangrijker. De backoffice bood daarom al enige jaren ondersteuning voor 2-stap authenticatie. Vanaf WeFact Hosting versie 4.2 kunnen ook klanten dit instellen in het klantenpaneel, zodat hun diensten veilig beheerd kunnen worden na het inloggen met een gebruikersnaam en wachtwoord en daarna een authenticatie code. Lees hier meer over de werking en hoe u dit in het klantprofiel instelt.

Afwijkende oplevering e-mail per hostingpakket
Er kon altijd maar 1 oplevering e-mail/brief opgemaakt worden voor alle hostingpakketten. We ontvingen regelmatig de vraag om dit per hostingpakket instelbaar te maken, omdat bij particuliere hosting en zakelijke hosting of shared hosting en reseller hosting andere berichtgeving wenselijk is. Ga in het menu naar “Beheer” > “Pakketten” (onder “Diensten”) om dit vanaf deze versie in te stellen.

Andere kleinere verbeteringen zijn:

  • Bij het wijzigen van de verzendmethode van een factuur/offerte kan nu ook het e-mailadres gewijzigd worden.
  • Uitgebreidere automatiseringsmogelijkheden wanneer een bestelling automatisch behandeld mag worden.
  • Ter voorkoming van fouten, WeFact Hosting geeft een melding als het factuurbedrag niet negatief is bij het handmatig aanmaken van een creditfactuur.
  • SEPA incasso: BIC bij debiteuren niet meer verplicht voor incasso’s binnen de EU.
  • Conceptfacturen kunnen in batch verwijderd worden vanaf het factuuroverzicht gefilterd op de status “Concept”.
  • DNS beheer: ondersteuning voor meer DNS record types, zoals ‘TLSA’, ‘CAA’, ‘ALIAS’.
  • DNS beheer: e-mail bij een DNS wijziging door klant (vanuit het klantenpaneel) sterk verbeterd, zodat u ziet wat er is toegevoegd, verwijderd of veranderd.
  • Dashboard bedrag openstaande facturen houdt rekening met deelbetalingen.
  • Bestelformulier: bij alleen het bestellen van een domeinnaam kan nu ook de betaaltermijn gekozen worden (een domeinnaam kan dus voor een langere periode dan een jaar afgenomen worden).
  • Bestelformulier: indien het eindbedrag € 0,00 is wordt de bestelling als betaald in WeFact Hosting gezet.
  • Nieuw API commando: autorenew aan-/uitzetten van een domeinnaam.

Hoe update ik naar versie 4.2 (minimaal versie 4.1 vereist)
Klik op het versienummer boven in uw WeFact Hosting. De downloadpagina in ons klantenpaneel wordt geopend. Hier kunt u de update naar versie 4.2 downloaden. In de gedownloade ZIP vindt u een stappenplan hoe u de update kan uitvoeren.
Zit u nog niet op versie 4.1? Houdt dan rekening dat versie 4.1 minimaal PHP 5.6 vereist.

Heeft u suggesties of ideeën voor WeFact Hosting, dan horen wij die graag per e-mail op helpdesk@wefact.nl.

Nieuw: directe koppeling met SnelStart

Voorheen was het al mogelijk naar SnelStart te exporteren, namelijk via CSV bestanden. Maar sinds SnelStart een online/web versie heeft uitgebracht is het mogelijk om de WeFact gegevens automatisch te exporteren naar de online Snelstart database.

De partnerschap zorgt voor een mooie samenwerking tussen het sterke facturatiepakket WeFact van de ondernemer en het boekhoudpakket Snelstart van de boekhouder.

Samenwerking online facturatiepakket WeFact en boekhoudpakket Snelstart

Hoe leg ik de koppeling?
Ga in WeFact naar het exporteer overzicht. Hier kunt u kiezen voor het exporteren naar SnelStart. Na het leggen van de koppeling kunt u bepalen op welke grootboekrekeningen omzet geboekt mag worden. U kunt afwijkende grootboekrekeningen kiezen op basis van de productgroepen in WeFact.
WeFact Hosting: de nieuwe Snelstart koppeling zal in de aankomende versie 4.2.0 beschikbaar zijn (juli 2017).

Wat kan er geëxporteerd worden?
Debiteuren, facturen, crediteuren en inkoopfacturen kunnen geëxporteerd worden. U kunt er voor kiezen dit automatisch één keer per dag te laten exporteren of handmatig uitvoeren.

Snelstart database nog niet in de cloud?
Neem contact op met uw accountant/boekhouder of direct met Snelstart als u zelf een abonnement afneemt. Eenmaal uw Snelstart database in de cloud, betekent dat u nooit meer data kwijt raakt en WeFact naadloos kan koppelen met de Snelstart boekhouding.

Heeft u nog vragen, neem dan contact met ons op.

WeFact Hosting: nieuwe integratie met Co.NL

Vandaag is de integratie met aanbieder Co.NL beschikbaar gesteld.

Co.NL is de operator die de .co.nl extensies aanbiedt, het alternatief voor ondernemingen die niet meer een .nl domeinnaam kunnen bemachtigen. Om gebruik te maken van Co.NL dient u zich aan te melden (kosteloos), klik hier voor meer informatie.


Beschikbare acties Co.NL

  • Domeinnaam registreren
  • Domeinnaam opzeggen
  • Nameservers wijzigen
  • Autorisatiecode opvragen

Hoe kan ik Co.NL toevoegen als registrar?
Ga hiervoor binnen uw WeFact Hosting in het menu naar “Instellingen” > “Modules”. Op deze pagina vindt u het tabblad “Nieuwe module toevoegen” waar u vervolgens Co.NL kunt kiezen.

Ontwikkeld door Co.NL
De integratie is ontwikkeld door Co.NL. Heeft u vragen over mogelijkheden of ervaart u problemen met de integratie, dan kunt u contact opnemen met Co.NL op support@domain.co.nl of telefonisch op 088 – 100 2060.

Nieuw: boekhoudkoppeling met e-Boekhouden.nl

Na een intensieve samenwerking met e-Boekhouden.nl is de integratie met het boekhoudpakket e-Boekhouden.nl een feit! Gebruikt uw boekhouder e-Boekhouden.nl, dan hoeft u niet langer een ordner fysiek af te geven. Met deze koppeling staat uw WeFact administratie direct in het boekhoudpakket en heeft uw boekhouder actueel inzicht. Deze integratie zorgt voor een efficiëntere werkwijze en daardoor een forse tijd- en geldbesparing.

Hoe leg ik de koppeling?
Ga in WeFact naar het exporteeroverzicht. Hier kunt u kiezen voor het boekhoudpakket e-Boekhouden. Na het leggen van de koppeling kunt u bepalen op welke grootboekrekeningen de omzet geboekt mag worden. U kunt afwijkende grootboekrekeningen kiezen op basis van de productgroepen in WeFact.

Wat kan er geëxporteerd worden?
Debiteuren, facturen, crediteuren en inkoopfacturen kunnen geëxporteerd worden. U kunt er voor kiezen dit automatisch één keer per dag te laten exporteren of handmatig uitvoeren. 

Facturen automatisch op betaald
U kunt in e-Boekhouden.nl een koppeling leggen met uw bank. Hierdoor komen uw banktransacties automatisch in e-Boekhouden.nl en kunt u of uw boekhouder de mutaties afletteren met uw facturen. Eén keer per dag of handmatig kan WeFact de openstaande posten ophalen uit e-Boekhouden.nl en hierdoor facturen in WeFact automatisch op betaald zetten.

Wilt u de koppeling zelf uitproberen? Dat kan, kies in het exporteeroverzicht in uw WeFact administratie voor het boekhoudpakket e-Boekhouden.nl.

WeFact Hosting versie 4.1.0: PHP7, Plesk Onyx en meer

Vandaag is WeFact Hosting versie 4.1.0 beschikbaar gesteld. Deze nieuwe versie biedt de veel gevraagde ondersteuning voor PHP 7, maar ook een integratie met Plesk Onyx en vele verbeteringen in bestaande integraties en functionaliteiten.

PHP 7 ondersteuning
Vanaf deze versie is het mogelijk om WeFact Hosting te draaien onder PHP 7. Met deze stap is ook de minimale PHP versie verhoogd naar 5.6.
Draait u nog op een lagere PHP versie, dan dient u eerst uw PHP versie te upgraden naar minimaal 5.6 (van eerdere PHP versies is ook de lifetime verlopen).

De verbeteringen en nieuwe functionaliteiten zijn o.a.:

  • Ondersteuning voor Plesk Onyx.
  • KNAB MT940 bankafschriften kunnen ingelezen worden.
  • Uitgebreidere meldingen bij vele foutmeldingen, zodat de oorzaak duidelijker is.
  • Bij het opzeggen van een dienst in de backoffice kan een reden opgegeven worden.
  • Verbetering in koppeling Plesk 12, SIDN, Openprovider, Oxxa, bNamed, TransIP en Mollie.
  • PowerDNS integratie kan nu overweg met DNSSec.
  • En nog circa 50 kleinere bugfixes en verbeteringen.

Hoe update ik naar versie 4.1.0 (minimaal versie 4.0.0 vereist)
Klik op het versienummer boven in uw WeFact Hosting. De downloadpagina in ons klantenpaneel wordt geopend. Hier kunt u de update naar versie 4.1.0 downloaden. In de gedownloade ZIP vindt u een stappenplan hoe u de update kan uitvoeren.

Heeft u suggesties of ideeën voor WeFact Hosting, dan horen wij die graag per e-mail op helpdesk@wefact.nl.

 

Nieuws SEPA incasso: veranderingen verwerkingstijden bank

De SEPA incassoprocedure gaat veranderen. Sommige ondernemers zullen hier al bericht over ontvangen hebben van hun bank. De verandering heeft betrekking op de verwerkingstijden van de banken voor (normale) SEPA automatische incasso. De verwerkingstijden voor de bedrijven incasso blijven onveranderd.

De verwerkingstijd die nu gehanteerd wordt is 6 (eerste incasso) en 3 werkdagen (vervolgincasso). Dit gaat veranderen naar 2 en 1 werkdagen, de doorvoering hiervan verschilt per bank. De status van eerste incasso wordt met deze verandering optioneel.

Wijzigingen per bank
Deze wijziging wordt per bank doorgevoerd:

  • De ABN Amro voert de wijziging door vanaf 22 november 2016 en geeft aan dat er maar één werkdag verwerkingstijd zal zijn.
  • De Rabobank voert het 1 januari 2017 door met een verwerkingstijd van twee werkdagen.
  • De ING voert de wijziging door vanaf 20 november 2016 en geeft aan dat er maar één werkdag verwerkingstijd zal zijn.

Staat uw bank er niet bij, informeer dan zelf bij uw eigen bank.

Moet ik iets veranderen aan mijn proces in WeFact?
Nee. De verplichte vooraankondiging blijft namelijk bestaan, en die bepaalt in welke incassobatch een factuur komt. Hetgeen dat verandert is de aanlevertijd bij de bank.

Tip: doordat u straks korter op het incassomoment de batch kunt aanleveren bij de bank, zou u de vooraankondigingstermijn ook kunnen verkleinen. U zou dit kunnen verkleinen tot minimaal 5 dagen voor de incassodatum. Nadeel van het zo kort op elkaar instellen is de kans dat u de batch te laat aanlevert bij de bank groter is.
Indien u een kortere vooraankondigingstermijn dan 14 dagen hanteert dient u dit wel met uw klant (in de machtigingsovereenkomst) overeen te komen.

Waar in WeFact verander ik de verwerkingstijden van mijn bank?
Dit kan in het menu bij “Instellingen” onder “Betaalmogelijkheden”, bij de instellingen voor automatische incasso. Onder het kopje “Verwerkingstijden van de bank” kunt u het aantal dagen wijzigen.